Keberkesanan Mata Pelajaran Sirah Rasul Di Sekolah Rendah Islam (Sri) Ikram Musleh: Satu Tinjauan Di Negeri Sembilan
DOI:
https://doi.org/10.33102/johs.v4i2.89Abstract
Nabi Muhammad S.A.W merupakan contoh tauladan yang terbaik bagi umat Islam. Oleh itu, sebagai seorang muslim mestilah mengetahui tentang kisah hidup Nabi Muhammad S.A.W untuk dijadikan ikutan dan teladan. Di Malaysia, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia telah menjadikan mata pelajaran Sirah sebagai mata pelajaran wajib bagi sukatan pembelajaran pelajar bermula dari sekolah rendah. Hasil dari ketetapan yang telah ditetapkan oleh kementerian, para pelajar dapat mempelajari tentang sirah Nabi Muhammad S.A.W sejak dibangku sekolah lagi. Kajian ini dilakukan mensasarkan beberapa objektif utama; iaitu analisa minat murid terhadap mata pelajaran Sirah Rasul dan meninjau tahap pengetahuan tentang nasab keturunan dan Ahli Bait Nabi Muhammad S.A.W serta mengukur tahap keberkesanan Sirah Rasul melalui penghayatan murid-murid mengaplikasikan apa yang dipelajari mereka dalam kehidupan seharian mereka. Kajian ini menggunakan pendekatan kaedah kualitatif dengan menganalisis dokumen dan edaran borang soal selidik di samping menemubual sejumlah tertentu responden bagi mendapatkan data. Sesi temubual dijalankan terhadap beberapa orang responden yang terdiri daripada beberapa orang pegawai Pendidikan IKRAM Musleh dan sebilangan guru mata pelajaran Sirah SRI IKRAM Musleh. Hasil kajian ini mendapati bahawa 60% daripada guru-guru mata pelajaran Sirah Rasul mendapat respon yang baik murid-murid mereka terhadap mata pelajaran Sirah Rasul bahkan 40% guru-guru berbaki mendapati murid-murid mereka amat berminat dengan mata pelajaran tersebut. Dalam aspek pengetahuan tentang keluarga Rasulullah S.A.W pula, sebanyak 88% daripda mereka mengenali isteri-isteri Nabi dan 83% daripada mereka mengenali anak-anak Baginda S.A W. Namun begitu, hanya 55.8% daripada memberikan jawapan betul mengenai Nasab Nabi S.A.W. Kajian ini juga mendapati kebanggaan murid-murid selaku Umat Nabi Muhammad S.A.W diwakili sejumlah 96.6% manakala 93.6% daripada mereka gembira dengan peristiwa sambutan Maulidur Rasul. Kajian ini juga mendapati sejumlah 75.9% murid-murid berjaya menghayati Sirah Rasul dalam kehidupan mereka dan 91.7% daripada mereka berjaya memberi respon yang baik terhadap soalan tentang akhlak Nabi S.A.W. Ini menunjukkan kesan amat positif kurikulum Mata Pelajaran Sirah Rasul terhadap murid-murid SRI di negeri Sembilan. Hasil kajian ini juga menunjukkan bahawa kurikulum mata pelajaran tersebut, tidak terlepas daripada kekurangan dan kesalahan-kesalahan tertentu melibatkan buku teks dari tahun satu sehinggalah tahun enam. Walaubagaimanapun, kajian ini membuktikan bahawa mata pelajaran Sirah sewajarnya diteruskan di SRI Negeri Sembilan dan kurikulumnya pula harus dipertingkatkan dari semasa ke semasa bagi menjamin objektif-objektif IKRAM Musleh dapat tercapai dengan cemerlang pada masa akan datang.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of this article will be vested to author(s) and granted the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license, unless otherwise stated.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.